sociaal ondernemen als drijfveer

Netty en Nanny zoeken financiering via MKB Crowdfunding

Voor en door rolstoelers
Netty runt al twaalf jaar het bedrijf Netstitch, een organisatie die mensen met een beperking in het bedrijfsleven wil betrekken. Van daaruit is ze op het idee gekomen een mode-opleiding voor mensen met een beperking op te zetten. 'Die is er nu nog niet, terwijl er zeker een voedingsbodem voor is. Waarom?

De lonen in de vroeger zo goedkope modeproductielanden worden steeds hoger en in Nederland is steeds meer interesse voor duurzaam en sociaal ondernemen.' Dus concluderen de dames: 'Een modeopleiding voor mensen met een beperking past daar heel goed tussen.' Netty en Nanny willen meer. Ze willen niet alleen meer kansen op de arbeidsmarkt creeëren voor rolstoelers, ze willen hen ook meer mogelijkheden bieden om passende en praktische kleding te vinden. De uitkomst: de Mobiele modebelevenis: Kleding maken voor en door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Financiering via bank
Om de modeopleiding die hiervoor nodig is te ontwikkelen en uit te voeren, is flink wat geld nodig. 'Het is een particuliere opleiding van anderhalf jaar en vanuit het UWV en de Wajong is er slechts beperkt geld voor beschikbaar. Een stukje van de opleiding is wel gefinancierd door deze organisaties.' Netty en Nanny hebben daarom geprobeerd subsidie te krijgen voor de Mobiele modebelevenis, maar dit lukt niet. 'Wilden we in aanmerking komen voor een subsidie, moesten we ons richten op zorg, arbeid óf leren. Maar wij willen deze drie onderdelen juist combineren. We hadden ervoor kunnen kiezen om twee onderdelen te laten vallen, maar juist de combinatie is onze missie.' De subsidie ging aan hun neus voorbij en ook hun poging om financiering te vinden via een bank strandde al snel. 'Ze vonden onze doelgroep te risicovol.'

MKB Crowdfunding
Nu proberen ze het via mkbcrowdfunding. Halen ze het benodigde bedrag - 50.000 euro - binnen via verschillende investeerders, dan kunnen ze ook het vervoer van hun Mobiele modebelevenis bekostigen. Netty: 'We moeten een grote bus aanschaffen, om de mannequins - die ook een beperking hebben - te vervoeren en om stoffen in te kunnen laten.' De mannequins met een beperking 'lopen' straks in verschillende tehuizen een modeshow en verkopers van de Mobiele modebelevenis zullen maten opnemen, stoffen laten zien en helpen met passen. Want een 'gewoon' maatje 38, dat hebben rolstoelers niet. Een gat in de markt volgens Netty en Nanny: 'De enige kleding die door andere merken speciaal voor de doelgroep wordt gemaakt, is maar in een paar kleuren of modellen beschikbaar. Rolstoelers verdienen dezelfde keuze in modellen en kleuren als de rest van de wereld en verdienen kleding die pást.'

Klanten benaderen
Tot nu toe is er 200 euro in de Mobiele modebeleving geïnvesteerd via het crowdfundingplatform.'Maar dat wordt hopelijk snel meer als we onze klanten en netwerken hebben benaderd. We hebben het concept bijna klaar, dus hopelijk volgen dan veel investeringen.' Een plan b, dat hebben ze eigenlijk niet. 'Als het niet zou lukken, zou dat héél jammer zijn. Dan betekent het dat we in plaats van tientallen mensen, maar één of twee mensen op kunnen leiden, terwijl rolstoelers ook een baan verdienen die ze leuk vinden.' En behalve dat deze mensen met een beperking zullen genieten van het werk, hebben ze ook écht hart voor de zaak, volgens Netty en Nanny. 'Ze zijn nooit ziek, zijn super gemotiveered. Daar kunnen gezonde mensen nog wat van leren. Mensen met een beperking denken in kansen, in plaats van in bedreigingen. En dat kan ons ook weer inspireren.'

Of de Mobiele modebelevenis de financiering rond krijgt, is nog de vraag. Maar aan de gunfactor kan het in ieder geval niet liggen, gezien het sociale doel wat Netty en Nanny hebben. Hun tip richting ondernemers sluit daar mooi op aan: 'Kijk naar de talenten van mensen en wijs mensen met een beperking niet meteen af.'

bron: http://www.mkbservicedesk.nl/4961/sociaal-ondernemen-als-drijfveer.htm

  • Afdrukken